Jak podpořit předškoláky v samostatnosti

Krystal-Starke-FP

Krystal Starke, Ph.D.

Odborník v oblasti testování dětí

v raném věku

Fisher-Price Play Lab

Fisher-Price smilestones Samostatnost

Pokud máte dítě ve věku 3 až 5 let, asi již trochu přemýšlíte nad tím, jak podpořit jeho nezávislost, stejně jako začít předškoláky připravovat na školu. Možná už pravidelně slyšíte odpověď „Já to zvládnu!“ nebo něco podobného – a milují, když mohou dělat věci samy.

Pokud to vaše dítě takto zatím nemá, pak je to pravděpodobně proto, že jeho tělíčko ještě není zcela připraveno. To je také v pořádku. Tato dovednost není jen o správném dokončení úkolu, je to všechno o vývoji. Děti potřebují pracovat nejen na dovednostech, aby zvládly dokončit úkol, ale také na sebevědomí a autonomii, aby se nebály toho, že v něčem selžou. Někdy je cílem jen si úkol vyzkoušet na vlastní pěst.

Dovednosti, jako je příprava na cestu ven, otevření krabičky se svačinou, kladení otázek, když si nejsou jisti, co dělat, jsou pro předškoláky důležité hlavně kvůli jejich samostatnosti a vy jim můžete pomoci, aby si na těchto dovednostech začaly pracovat.

Jak poznat, kdy jsou připraveni to zkusit?

Obvykle kolem 2. roku se batolata začínají věnovat činnostem, které je skutečně zajímají – skládají hračky do vysoké věže nebo vytvářejí polštářové pevnosti. Cítí se mocní, protože si začínají hrát sami se sebou a vidí sami sebe jako svého malého človíčka. Brzy dokonce začnou říkat, že „toto dělám“ nebo „toto nedělám“.

Kolem 3. roku začnou být na sebe hrdí, že splnily úkol. Budou také (někdy velmi vášnivě) trvat na tom, aby dělaly věci samy, když se jim dospělí snaží pomoci. Po těchto 3 letech budou nadále pracovat na svých dovednostech, učit se ze svých chyb, řešit problémy a poroste jim sebevědomí.

Ve věku od 4 do 5 let děti začínají trochu riskovat a jsou sebevědomé – to znamená, že jsou nadšené z toho, co se stane, když zkusí něco nového nebo náročného. Tento proces jim pomáhá lépe pochopit důsledky a vyrovnat se s nepředvídatelností.

Cvičení nezávislosti: základy

Jak můžete svému malému velkému dítěti pomoci pořádně protáhnout svaly nezávislosti? Dobrá věc je, že to nemusí být velké změny. Některé z nejlepších způsobů, jak tyto dovednosti procvičit, lze snadno začlenit do vašich každodenních činností.

SmSt_Article16_1790x1023px_photo1

1. Začněte každodenními rutinami

Pokud odcházíte z domu, nechte je obout si boty nebo obléct kabát. Když se chystáte ke spánku, nechte je nanést zubní pastu na zubní kartáček. Možná jim budete muset tu a tam trochu pomoci, když se stále učí, jak tyto věci dělat. Když zjistí, že od nich v určitou denní dobu něco očekáváte, pochopí to a začnou to dělat samy.

SmSt_Article16_1790x1023px_photo2

2. Procvičujte budoucí události

Pokud má vaše dítě namířeno do školky nebo na tábor, můžete si předem natrénovat otevírání svačinkového boxu. Tak, když půjdou na oběd bez vás (zhluboka se nadechněte… oni to zvládnou!), nebudou muset čekat na pomoc od dospělého.

SmSt_Article16_1790x1023px_photo3

3. Buďte jejich fanouškem číslo 1

Chvalte a buďte nadšení. Je důležité, aby váš předškolák věděl, že vidíte jeho úsilí a tvrdou práci, když věci dělají samostatně. To buduje jejich sebevědomí a povzbuzuje je, aby se nadále snažily a pracovaly na této dovednosti.

Mějte na paměti…

SmSt_Article16_1790x1023px_photo4

1. Zkontrolujte si svá očekávání

Jste dospělák a máte svůj vlastní způsob, jak věci dělat. Zkuste na chvíli na tato očekávání zapomenout. Váš předškolák se bude snažit dělat věci po svém. Pokud například začnete skládat puzzle, vy možná budete chtít začít s vnějším okrajem. Vaše malé dítě může začít skládat dílky uprostřed, protože na nich vidí obličej své oblíbené postavy z dětských příběhů. Je naprosto v pořádku nechat je experimentovat na jejich cestě k dokončení. Toto podporuje kritické myšlení a vám to dává příležitost si s nimi později promluvit, proč jeden způsob mohl fungovat jinak než ten druhý.

SmSt_Article16_1790x1023px_photo5

2. Pomáhat není vždy dělat to za ně

Cvičení nezávislosti neznamená, že nebudou žádat o pomoc. Je to velký skok od toho, když vám někdo oblékne kabát, k tomu, abyste si ho oblékli úplně sami. Existují způsoby, jak jim můžete pomoci, a přesto je nechat pracovat na zvládnutí této dovednosti. Nejprve zkuste své dítě podpořit a zároveň s ním fyzicky kroky dokončujte. Také se ho zeptejte, co bude mezi jednotlivými kroky následovat, abyste podpořili koordinaci těchto kroků. Pak zkuste ustoupit a pouze je slovně podpořte frázemi jako: Vidím, že máš už jednu ruku uvnitř. Pamatuješ si ten trik, co udělat, aby se ti rukáv nezamotal? Díky tomu se plně soustředí na úkol a pomáhá jim to orientovat se v daném úkolu a zároveň si budovat sebevědomí.

SmSt_Article16_1790x1023px_photo6A

3. Setkávejte se s mladšími přáteli

Když svému předškolákovi umožníte scházet se s mladšími kamarády, dostanou příležitost zvýšit si sebevědomí a předvést své dovednosti. Mohou naučit malé, jak zkoušet nové věci a být pro změnu na druhé straně učení a pomáhat tak se zvládnutím jednotlivých dovedností. Když se pak vrátí ke zkoušení svých vlastních dovedností, na kterých si pracují, budou mít vyšší sebevědomí a budou připraveni tyto těžké chvíle řešit.

Kontrola pro rodiče

Jak to zvládáte?

Je pochopitelné, že můžete cítit trochu obavy, když vaše dítě začíná projevovat svou nezávislost. Věci jim trvají trochu déle, někdy je to trochu chaotické a někdy je prostě těžké nechat je riskovat.

Zkuste brát procvičování nezávislosti spíše jako cestu, po které občas dojde k malým nehodám. Při učení udělají i trochu nepořádku, ale i tak budete mít mnoho okamžiků k oslavě!

Jemné připomenutí: Pokud máte někdy obavy o vývoj svého dítěte, důvěřujte svému instinktu a obraťte se na svého pediatra.

/>